Kaligrafja przedwojenna

Kaligrafja przedwojenna

Celem nauki pisania w szkole powszechnej jest wyuczenie dzieci pisma pięknego,
tj. wyraźnego i kształtnego.
Ażeby pismo odpowiadało powyższym zaletom, musi je cechować
prostota, czytelność, równość, potoczystość i czystość. *
z podręcznika Stefana Tatucha, 1927 (*z zachowaniem oryginalnej pisowni)

Już od dawna marzeniem moim było napisanie programu warsztatów opierających się na lekcjach kaligrafii polskiej ze szkoły przedwojennej. Nie jest łatwo dotrzeć do źródeł, które podawałyby rys takich lekcji, program, czy choćby plan, dlatego swój własny przygotowałam w oparciu o różnego rodzaju przedmioty związane ze szkołą przedwojenną, jakie udało mi się zdobyć. Kolekcjonowanie tych przedmiotów, kształtowanie się myśli i układanie ich w całość trwało wiele lat. Niezbędne okazały się nie tylko źródła książkowe, ale też przedwojenne szkolne i studenckie zeszyty, dzięki którym mogłam prześledzić proces nauki pisania, korespondencja przedwojenna, fotografie, materiały piśmienne, słowem: wszystko, co miało jakikolwiek związek ze szkołą przedwojenną.

Przygotowany przeze mnie program oparłam na podręczniku dla nauczycieli i uczniów seminariów nauczycielskich Stefana Tatucha z roku 1927 oraz elementarzu ułożonym podług metody pisania i czytania z roku 1893, jednak proces nauki pisania, jaki obowiązywał w ówczesnych czasach w szkole mogłam prześledzić tylko dzięki pięciu zeszytom do „kaligrafji polskiej” uczennicy Zosi. Te pięć zeszytów to przepiękny nabytek dokumentujący 2 lata ze szkoły podstawowej z 1931 – 1933 roku. W pierwszym swoim zeszycie Zosia stawia ołówkiem kreski proste i pochyłe, laseczki zaginane u dołu i u góry, potem przetaczamy się przez kolejne ćwiczenia aż do pierwszych liter pisanych piórkiem (jak nazywano wtedy stalówkę), a są to litery niekształtne i dość nieporadne, chwiejne, niestabilne, aż w końcu w ostatnim zeszycie z roku 1933 Zosia kreśli piękne, równe litery, pisze całe zdania pismem węższym, drobniejszym i cieniowanym… Śmiem twierdzić, że bez Zosi i jej zeszytów warsztat ten nie byłby możliwy do zrealizowania.

Warsztat praktyczny poprzedzony jest dwiema prelekcjami:
1. o piórach i narzędziach piśmiennych / opracowanie: Marcina Patela – współorganizator i współtwórca jedynego w Polsce Pen Show Poland odbywającego się rokrocznie w Katowicach (Pen Show Poland – strona). Impreza ta co roku gromadzi największych kolekcjonerów i pasjonatów piór wiecznych z całego świata.
2. o różnicach w budowie litery z nauczania przedwojennego, a dzisiejszego / opracowanie: Ewa Landowska

————
©2015
Koncepcja, przygotowanie i prowadzenie warsztatu: Ewa Landowska
Organizacja: Ewa Landowska

Aby wziąć udział w warsztacie nie jest wymagane żadne przygotowanie. Zachęcam osoby, które do tej pory z kaligrafią nie miały nic wspólnego do dołączenia do grupy, w której spotykają się osoby zarówno początkujące, jak i kontynuujące swoją naukę sztuki pięknego pisania. Na czas warsztatów zapewniam wszystkie niezbędne materiały do ćwiczeń:
stalówki, obsadki, atrament i papier, a także te umilające przerwy w pisaniu: kawę, herbatę i słodki poczęstunek. Do zobaczenia na warsztatach!

INFORMACJE I ZAPISY: INFO@EWALANDOWSKA.COM
SZANOWNI PAŃSTWO, NIE CODZIENNIE ODPOWIADAM NA MAILE, DLATEGO PROSZĘ O CIERPLIWOŚĆ, JEŚLI JEDNAK NIE ODPOWIEM NA MAILA W CIĄGU TYGODNIA PROSZĘ O PRZYPOMNIENIE, PONIEWAŻ MOŻE SIĘ ZDARZYĆ, ŻE PAŃSTWA WIADOMOŚĆ W SIECI INNYCH WIADOMOŚCI ZAGUBIŁA SIĘ.

:: J E D N O W E E K E N D O W Y ::
10-11 LUTEGO 2018
5 h w sobotę, 5 h w niedzielę
cena: 250 zł

PROWADZENIE EWA LANDOWSKA
ORGANIZATOR EWA LANDOWSKA
MIEJSCE KRAKÓW 

fot. i video: Edyta Dufaj